سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حرکت در عکس

نظر

چگونه حرکت را در عکسهایمان به تصویر بکشیم.

به تصویر کشیدن حرکت در عکس موضوعی است که اکثر عکاسان فقط هنگامی که از رویدادهای ورزشی یا اشیا متحرک پر سرعت عکاسی می کنند به آن می اندیشند. اما علاوه بر عکاسی ورزشی که ثبت حرکت درآن یک گزینه عالی برای عکاسان است تقریبا در تمامی شاخه های عکاسی به تصویر کشیدن حرکت کاربرد داشته و با کمک این تکنیک می توان تصاویر زیبایی خلق نمود. فارغ از اینکه آن حرکت چقدر آهسته، کوچک و یا ظریف باشد.

                                      برای مطالعه روی ادامه مطلب کلیک کنید

                                              

نکته های کاربردی  برای ثبت حرکت در تصاویر

1-  از سرعت شاتر پایین تر  استفاده کنید

دلیل اصلی به تصویر کشیده شدن حرکت در عکس اینست که مدت زمانی که دریچه شاتر باز می ماند به مقداری است که سنسور دوربین فرصت کافی برای ثبت حرکت سوژه را دارد.

لذا مهمترین نکته برای ثبت حرکت در تصویر استفاده از سرعت شاتر کمتر است. وقتی شما از سرعت شاتر بالا استفاده می کنید ( مثلا 400/1 ) باز و بسته شدن شاتر چنان سریع اتفاق خواهد افتاد که فرصتی برای به تصویر کشیده شدن حرکت سوژه باقی نمی ماند. مگر اینکه سوژه شما سرعت خیلی بالایی داشته باشد. اما اگر از سرعت شاتر پایین تر( مثلا 1 ثانیه ) استفاده کنید سنسور دوربین تمام حرکاتی را که سوژه در طی مدت یک ثانیه انجام داده است ثبت خواهد کرد.  

چگونه سرعت شاتر را انتخاب کنیم ؟

اینجاست که میزان سرعت حرکت سوژه شما مطرح می شود. عکاسی از یک حلزون در حال حرکت و یک اتومبیل در پیست مسابقه  با سرعت شاتر یکسان می تواند نتایج کاملا متفاوتی را در پی داشته باشد.

فاکتور دیگری که در تعیین سرعت شاتر باید به آن توجه کرد میزان نور محیطی است که عکاسی در آنجا انجام می شود. استفاده از سرعت شاتر پایین به این معناست که شما اجازه می دهید نور بیشتری وارد دوربین شود و در نتیجه این خطر بوجود می آید که عکس شما دچار نوردهی بیش از حد (over expose ) شود. ما در ادامه مطلب روش هایی را برای کنترل نور ورودی به دوربین معرفی خواهیم کرد که شما با استفاده از آنها خواهید توانست با نگرانی کمتری نسبت به این موضوع، سرعت شاتر خود را کاهش دهید.

بنابر توضیحاتی که داده شد این سوال که برای ثبت یک حرکت چه سرعت شاتری مناسب است پاسخ قطعی ندارد و با توجه به پارامترهایی مانند سرعت حرکت سوژه ، نور محیط، میزان نورانی بودن خود سوژه و میزان حرکت و کیفیتی که عکاس برای به تصویر کشیدن حرکت مد نظر دارد پاسخ متفاوت خواهد بود. بهترین راه برای یافتن پاسخ این سوال تجربه کردن است که دوربین های دیجیتال برای اینکار ایده آل هستند زیرا شما می توانید بدون صرف هزینه خاصی هر تعداد عکس که مایل باشید با آنها بگیرید.

2-  دوربین را کاملا ثابت نگه دارید

دو راه برای ثبت حس حرکت در عکس وجود دارد، یکی اینکه سوژه متحرک باشد و دیگری اینکه دوربین متحرک باشد (یا هر دو). در اکثر عکس های از این دست این سوژه است که حرکت می کند. در اینگونه موارد شما باید هر کاری که از دستتان بر می آید انجام بدهید تا دوربین در حین ثبت تصویر کاملا ثابت و بودن کوچکترین حرکتی باشد، در غیر این صورت به دلیل سرعت پایین شاتر علاوه بر حرکت سوژه حرکت دوربین نیز در تصویر ثبت شده و باعث افت کیفیت تصویر و از بین رفتن زیبایی عکس خواهد شد. حتی الامکان سعی کنید از سه پایه استفاده کرده یا اینکه دوربین را در جایی کاملا ثابت قرار دهید. حتی بهتر است بجای فشردن شاتر از ریموت کنترل استفاده کنید تا فشار انگشت شما بر روی دکمه شاتر باعث تکان خوردن دوربین نشود.

3-  استفاده از حالت تقدم شاتر (Shutter Priority Mode) 

همانطور که در بالا توضیح دادیم، مهمترین نکته برای ثبت حرکت در یک عکس، تنظیم سرعت شاتر است. حتی یک تغییر کوچک در سرعت شاتر می تواند تاثیر زیادی روی عکس شما داشته باشد. بنابراین شما باید هنگام تنظیم دوربین مدی را انتخاب کنید که بتوانید حداکثر کنترل را روی سرعت شاتر داشته باشید. پس باید مد دوربین خود را روی حالت تنظیم دستی و یا حالت تقدم شاتر (Shutter Priority Mode)قرار دهید. همانطور که در قبلا در اینجا توضیح دادیم این حالت، حالتی است که به شما اجازه می دهد سرعت شاتر را خودتان انتخاب کرده و دوربین خود، تنظیم سایر پارامترها مانند اندازه دریچه دیافراگم را بر عهده می گیرد و در نتیجه دیگر لازم نخواهد بود که شما نگران سایر تنظیمات باشید.

این حالت برای گرفتن عکس هایی که در این مقاله مد نظر ماست بسیار پرکاربرد و مفید است زیرا شما می توانید با استفاده از این حالت، سرعت شاتر دلخواهتان را انتخاب کنید و اطمینان داشته باشید که سایر تنظیمات را خود دوربین به درستی انجام خواهد داد و جای نگرانی برای خراب شدن عکس نیست.

راه دیگر انتخاب مد تنظیم دستی و تنظیم همه پارامترهای دوربین توسط خودتان است.

در نور شدید چگونه از سرعت شاتر پایین استفاده کنیم ؟

همانطور که قبلا گفتیم استفاده از سرعت شاتر پایین باعث راه یافتن نور بیشتری به داخل دوربین می شود و خطر خراب شدن عکس در اثر جذب بیش از حد نور توسط سنسور(over expose) را  افزایش می دهد. بنابراین ما باید به دنبال راهی باشیم که بتوانیم این خطر را خنثی کنیم.

در زیر ما به سه راه اصلی برای کاهش دادن این خطر اشاره خواهیم کرد. و البته راه چهارمی هم هست و آن اینست که منتظر شویم تا هوا تاریکتر شود ! به همین علت است که اکثر عکسهای ازین دست، شب هنگام و یا در زمان طلوع یا غروب خورشید گرفته می شوند.

1-  انتخاب دیافراگم بسته تر

یکی از راه های مبارزه با ورود نور به دوربین تنظیم دریچه دیافراگم روی حالت های بسته تر است. بدیهی است هر چه این دریچه بسته تر باشد نور کمتری وارد دوربین خواهد شد. اگر شما حالت تقدم شاتر (Shutter Priority Mode) را انتخاب کرده باشید دوربین به صورت خودکار این کار را انجام خواهد داد. اما اگر می خواهید دوربین را به صورت دستی تنظیم کنید باید هر مقدار که سرعت شاتر را پایین تر انتخاب می کنید اندازه این دریچه را کوچکتر انتخاب کنید تا میزان نور ورودی به دوربین متناسب باقی بماند.

شاید فکر کنید که متناسب نگه داشتن این دو پارامتر با یکدیگر کار سختی باشد اما اینطور نیست. زیرا اندازه این دو پارامتر در دوربین ها بصورت پله به پله در نظر گرفته شده است. این پله ها طوری طراحی شده اند که اگر شما یک پله سرعت شاتر خود را کاهش دهید در واقع مدت زمان باز بودن دریچه شاتر خود را نسبت به پله قبلی دوبرابر کرده اید. (مثلا از 250/1 به 125/1) . همین مسئله در مورد دریچه دیافراگم هم صادق است. یعنی اگر شما دریچه دیافراگم خود را یک پله کوچکتر کنید در واقع اندازه این دریچه را نسبت به پله بالاتر نصف کرده اید. با دانستن این نسبت ها حالا شما می توانید این دو پارامتر را نسبت به هم به راحتی تنظیم کنید !

2- کاهش ایزو

راه دیگر مبارزه با نور بیش از حد وارد شده به دوربین، کاهش دادن ایزو است. عدد ایزو تعیین کننده میزان حساسیت سنسور دوربین به نور است. هر چه این عدد بزرگتر  باشد یعنی میزان حساسیت سنسور دوربین به نور بیشتر است و این سنسور نور بیشتری را جذب خواهد کرد. لذا شما می توانید با انتخاب ایزوی پایین تر سرعت شاتر کمتری را انتخاب کنید .

3- استفاده از فیلترهای کاهش دهنده نور

اینگونه فیلتر ها با قرار گرفتن بر روی لنز میزان نور ورودی به آن را کاهش می دهند و در نتیجه شما خواهید توانست از سرعت شاتر پایین تری استفاده نمایید. عملکرد این فیلتر ها درست مثل عملکرد عینک آفتابی بر روی چشم شماست. حتی برخی از عکاسان هنگامی که به اینگونه از فیلترها دسترسی ندارند از عینک آفتابی خود بجای آنها استفاده می کنند ! استفاده از این فیلتر ها برای ثبت عکسهای مورد نظر ما در روشنایی روز بسیار مفید و موثر است.

دو نوع از این فیلتر ها ، فیلتر های ND(Neutral Density) و فیلترهای پولارایزر هستند. به یاد داشته باشید که فیلترهای پولارایزر علاوه بر اینکه میزان نور ورودی به دوربین را کاهش می دهند تاثیرات دیگری هم روی عکس می گذارند ( مانند از بین بردن اثر انعکاس و یا تغییر رنگ در برخی قسمت های عکس مانند آسمان ).

 دو تکنیک دیگر

 از جمله تکنیک های دیگری که برای گرفتن اینگونه عکس ها می توان از آنها بهره جست یکی استفاده از فلش در کنار استفاده از سرعت شاتر پایین است که با این روش شما می توانید سوژه اصلی را در عکس ثابت نمایش دهید در حالی که گویی سایر عناصر عکس در حال حرکت هستند .

 تکنیک دیگر که panning نام دارد اینست که شما دوربین خود را همراه با سوژه حرکت دهید. با این روش سوژه اصلی بصورت واضح در عکس ثبت خواهد شد اما پس زمینه تصویر  متحرک بودن  سوژه را نشان خواهد داد.

 

source : visualart.ir