سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برخورد دهنده

نظر

در مرز میان سوئیس و فرانسه سرانجام پس از 25 سال تلاش دانشمندان LHC برخورد دهنده بزرگ آغاز به کار کرد و پروتونها با انرژی 7 هزار میلیارد الکتروولت را در یک تونل 27 کیلومتری به حرکت در آورد.

 


به گزارش خبرگزاری مهر ، پس از سپتامبر سیاه 2008 که در آن بزرگترین برخورددهنده دنیا با عنوان LHC واقع در سرن سوئیس (شورای تحقیقات هسته ای اروپا) در نخستین لحظات فعالیت خود قربانی یک خرابی بزرگ شد و بیش از یکسال از کار باز ماند و پس از خرابکاری پرنده ای که در ماه نوامبر گذشته یک تکه نان باگت را داخل یکی از جعبه تقسیمهای سیستم خنک کننده برخورد دهنده انداخت، سرانجام LHC روز گذشته (30 مارس) فعالیت خود را آغاز کرد و اولین برخوردهای میان ابرهای پروتونی در داخل تونل زیرزمینی به طول 27 کیلومتر در مرز میان سوئیس و فرانسه رخ داد.

تونلی که به اعتقاد "رالف هاور" مدیر کل مرکز سرن می تواند "محل تولد عصر جدیدی از فیزیک باشد".

 

در این تونل 27 کیلومتری تازه ترین فناوریهایی که تاکنون هرگز آزمایش نشده بودند گردهم آمده اند و به کمک این فناوریها به ویژه ابر رساناهایی که در دمای 271 درجه زیر صفر عمل می کنند زمانی فراخواهد رسید که انرژی برخورد دهنده پروتونها به 14 ترا الکترو ولت می رسد.

انرژی که زمین هرگز به چشم خود ندیده است چرا که این انرژی تنها زمانی ایجاد شده است که جهان تازه متولد شده بود و کسری از ثانیه زندگی خود را پشت سر می گذاشت و هنوز سالیان درازی نیاز بود که سیاره خاکی پا به عرصه وجود بگذارد.

با دستیابی به این انرژی، مشاهده دنیایی امکانپذیر خواهد شد که تاکنون دانشمندان تنها تئوری وجود آن را ارائه کرده اند.

 

این ابر ماشین اثبات خواهد کرد که آیا همانند داستانهای علمی تخیلی دنیاهایی در ابعاد دیگر وجود دارند یا خیر و به دانشمندان کمک خواهد کرد که به دنبال ذراتی بگردند که با عنوان "particle Higgs boson" شناخته می شوند.

اولین برخوردهای میان پروتونها در تونل برخورد دهنده بزرگ LHC نشانه ای از پیروزی علم است. این برخورد دهنده می تواند به مطالعه موادی در دمای 100 هزار برابر بیشتر از دمای هسته خورشید بپردازد.

 

در ماراتون روز سه شنبه 30 مارس، پس از یک شب بی خوابی و کار و دو تلاش ناموفق در صبح، سرانجام در عصر انفجاری از شادی و بارانی از اشک شوق در سالن کنترل برخورد دهنده جریان یافت و از تونل عجایب، پروتونهای آزاد در میان چشمان خسته دانشمندانی که امید به موفقیت فعالیت داشتند به حرکت در آمدند.

 

این برخورد دهنده ذرات، بزرگترین و پرقدرت ترین برخورد دهنده دنیا است و بیش از 5 هزار دانشمند را برای کشف منشاء جهان، ماهیت "بیگ بنگ" (انفجار بزرگ)، ماده تاریک و ابعاد کیهان به خدمت گرفته است.

رکورد انرژی برخورد 7 ترا الکتروولتی (7 هزار میلیارد الکتروولت) که روز سه شنبه این برخورد دهنده به ثبت رساند 5/3 برابر بیش از رکورد برخورد دهنده مستقر در "فرمی لب" (لابراتوارهای فرمی) در شیکاگوی آمریکا است.

 

در بامداد روز 30 مارس دو دسته پروتون وارد تونل شدند که به دلیل عملکرد بد، فعال نشدند. سرانجام پس از 11 ساعت کار، دو دسته ذرات جدید با موفقیت و به طور پایدار در سرتاسر تونل با سرعت برابر با 9/99 درصد سرعت نور به حرکت در آمدند.

 

این ذرات به طور منظم تا پایان سال 2011 به یکدیگر برخورد خواهند کرد و به مرور تاریخ گذشته جهان را در پیش روی دانشمندان به تصویر خواهند کشید.

 

                                                                                                                                                                  


منبع :   http://www.major-physics.blogfa.com


 



فناوری پاک

نظر

 

 بسم الله الرحمن الرحیم

افزایش نگرانی‌ از تغییرات جوی ناشی از آلاینده‌های کربنی محصولات ساخت بشر، دولت‌ها را بر آن داشته تا روش‌هایی برای کاهش یا حداقل ثابت نگه داشتن سطح این آلاینده‌ها بیابند. دولت انگلیس برای نخستین بار، از برنامه‌هایی برای ایجاد برخی تعهدات قانونی خبر داده‌است که با اجرای آن آلاینده‌های کربنی تا سال 2050 به‌ میزان 60 درصد کاهش خواهد یافت. اتحادیه اروپا نیز با کاهش 20 درصدی این آلاینده‌ها تا سال 2020 موافقت کرده‌است. در این میان، فناوری نانو در حال تبدیل‌‌‌‌شدن به‌ ابزار اصلی مقابله با تغییرات آب و هوایی است. تمام شش فناوری مورد اشاره در این گزارش یا هم‌اکنون و یا حداکثر تا دو سال آینده در دسترس بوده و برخی از آنها نیز یک دهه‌است که بی‌سر و صدا به‌ صنعت راه یافته‌اند. عایق‌کاری بهتر ساختمان‌ها با استفاده از آئروژل؛ کاهش 30 درصدی آلاینده‌های کربنی حاصل از لوازم خانگی؛ کاربرد مواد سبک‌تر و مستحکم‌تر در خودروها، اتوبوس‌ها و هواپیماها، نمونه‌هایی از کاربردهای کنونی این فناوری است. هم‌اکنون پیشرفت‌های پیل‌های سوختی و خودروهای چندگانه‌سوز، بزرگ‌ترین خودروسازان را قادر به ساخت وسایل نقلیة مشتری پسند و با آلایندگی اندک ساخته است. این گزارش در واقع درآمدی بر فناوری‌های کلیدی مورد استفاده، تأثیر آنها بر انتشار آلاینده‌ها و میزان دسترسی به ‌آنها و نقش‌آفرینان کلیدی در هر کدام از آنهاست.

                              منبع : وبسایت ایران نانو

 



پل وتستون-الکترونیک

نظر

 

                                               بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

پل وتستون (Wheateston Bridge)

تاریخچه

آنچه امروزه به نام مدار پل وتستون معروف است، نخستین بار در سال 1833 توسط ساموئل هانتر کریستی (Samuel Hunter Christie) توصیف شد، اما کاربردهای زیاد این مدار توسط کارلز وتستون (Charles Wheateston) اختراع شد، به همین خاطر این مدار عموما به نام پل وتستون معروف شد. امروزه پل وتستون یک روش بسیار درست و حساس برای اندازه گیری دقیق مقادیر مقاومتها می‌‌باشد.

تصویر

 

                                 ادامه مطلب...


کار آفرینی به عنوان یک پدیده نوین

نظر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

کارآفرینی به عنوان یک پدیده نوین در اقتصاد نقش موُثری را در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها یافته است. کارآفرینی در اقتصاد رقابتی و مبتنی بر بازار امروزه دارای نقش کلیدی است. به عبارت دیگر در یک اقتصاد پویا ، ایده ها ، محصولات ، و خدمات همواره در حال تغییر می باشند و در این میان کارآفرین است که الگویی برای مقابله و سازگاری با شرایط جدید را به ارمغان می آورد.از این رو در یک گسترده وسیع تمام عناصر فعال در صحنه اقتصاد (مصرف کنندگان ، تولید کنندگان ، سرمایه گذاران) باید به کارآفرینی بپردازند و به سهم خود کارآفرین باشند.

      ادامه مطلب...


کار آفرینی چیه ؟

نظر

                                               بسم الله الرحمن الرحیم

 

کارآفرینی : واژه کارآفرینی از کلمه فرانسوی Entreprendre به معنای " متعهد شدن " نشاُت گرفته اسـت. بنابـر تعریف واژنامه دانشگـاهی وبستر : کارآفرین کسی است که متعهد می شود مخاطره هـای یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی ، اداره و تقبل کند.

 

                             ادامه مطلب...


gto...االکترونیک صنعتی

نظر

 

                           بسم الله الرحمن الرحیم

 

                        

 

                                        Gto= “ gate turn off

 

 

از دسته سوئیچهای قابل کنترل است . برای روشن کردن آن

 

با اعمال یک پالس کوتاه جریان گیت روشن میشود و برای

 

خاموش کردن آن با اعمال یک جریان منفی که با معکوس کردن

 

ولتاژ اعمال شده به گیت صورت می پذیرد خاموش می شود .

 

البته باید توجه داشت که در زمان خاموش شدن ، جریان نسبتا

 

زیادی در حدود 10% جریان عبوری از سوئیچ از طریق گیت

 

دفع می شود .

 

رنج این نوع سوئیچ های موجود برای فرکانسهای سوئیچینگ

 

کمتر از 100 کیلو هرتز در حدود 4 تا 5 کیلو ولت و 2 یا 3

 

کیلو آمپر می باشد .

مقاله- فیلد باس چیست؟

نظر

                                          بسم الله الرحمن الرحیم                                    

 

فیلدباس چیست ؟


در یک سیتم متمرکز ، همه حسگرها و تحریک کننده ها مستقیما ً به سیستم مونیتور مرکزی متصل می شوند. در یک سیستم بزرگ که تعداد ورودی و خروجی ها به هزاران می رسد واین تعداد بسیار فراتر ظرفیت سخت افزار کامپیوتر است ، هر دوره اخذ اطلاعات از ورودی ها بیشتر از زمان محدود تعریف شده توسط سیستم طول خواهد کشید. سایر اشکالات سیستم متمرکز عبارتند از : عدم انعطاف پذیری ، عدم استفاده از تکنیک های به روز
[1] و تکنولوژی های جدید وهزینه نصب زیاد ومشکلات مربوط به توسعه سیستم . به همین دلائل سعی می شود که وظایف در سیستم توزیع شوند . در سیستم توزیع شده تصمیم گیریها به صورت محلی صورت می گیرد و چندین نقطه کنترلی که وجود دارد که به طور مستقل از هم عمل می کنند اما به یکدیگر ارتباط دارند . در یک سیستم توزیع شده ، دستگاههای لایه پائینی هوشمند هستند و کاربر مطابق نیاز خودش قادر به برنامه ریزی این ابزار می باشد. این دستگاههای هوشمند باید قادر باشند از طریق شبکه با سایرین ارتباط برقرار کنند وبه ابزار ذخیره سازی اطلاعات دسترسی مستقیم داشته باشند.

در سال 1980، شرکت Honeywell برای نخستین بار ، امکان سوار کردن سیگنالهای دیجیتال روی حلقه جریان 4 تا 20 میلی آمپر را برای برخی از Fild  device های تولیدی خود فراهم کرد. این سرآغاز ایده ساختن فیلد باس شد. هر Fild  deviceبرای ارتباطش از قواعد خاص خودش پیروی می کند که به سازنده اش بستگی دارد. اداره چنین دستگاههایی روز به روز مشکل تر و پیچیده تر می شود. به منظور حل این مسأله ، از شبکه های کامپیوتری الهام گرفته شده است. در این روش یک یا چند خط سریال، همه Fild  device را به هم وصل می کند.

  یک فیلد باس از دو جزء اصلی تشکیل می شود : Fild  device ها که گره خوانده می شوند وبستری که شبکه داده ای را تشکیل می دهد. به کمک فیلد باس می توان دستگاههای صنعتی سطح پایین نظیر حسگرها ، تحریک کننده ها، ابزار I/O و کنترل کننده ها مثل PLC و کامپیو ترها را به روشی ساده و یکسان به هم متصل نمود . با استفاده از ابزار اندازه گیری سنتی 4 تا 20 میلی آمپر، فقط ارسال مقادیر یک متغیر از طریق جفت سیم میسربود. به کمک تکنولوژی فیلدباس ، تبادل اطلاعات در فرم دیجیتالی و دو طرفه صورت می گیرد. بنابراین علاوه بر مقادیر متغیرها، می توان اطلاعات دیگری  دیگری راجع به وضعیت Fild  device بدست آورد وعمل پیکربندی ابزار را نیز از طریق شبکه انجام داد . بدین ترتیب علاوه بر کنترل دستگاهها ، می توان آنها را اداره کرد. مثلا ً مطلع شد که یک ترانسمیتر حرارتی آخرین بار چه موقع کالیبره شده است.

به کمک این اطلاعات وبا استفاده از قدرت پردازشی Fild  device ، می توان عملیات کنترلی پیچیده تری را به صورت محلی انجام داد.

فیلد باس علاوه بر امکان انتقال سیگنا لها بین ابزار دقیق و اتاق کنترل، امکان انتقال تغذیه مورد نیاز تجهیزات را تنها توسط یک جفت سیم میسر می سازد. این موضوع سبب کاهش هزینه های کابل کشی ، پانل های نگه دارنده کابل ، اتصالات ، کابینتهای مارشالینگ و مخارج نیروی انسانی در رابطه با نصب ، پیاده سازی و نگهداری می شود. همچنین نیاز به تعویض پانلها و قطعات دیگر به دلیل فرسودگی و خوردگی ، کاهش می یابد. سیستم انعطاف پذیر می شود و به راحتی می توان از تکنولوژیهای جدید استفاده کرد. هر گره را می توان به منظور سرویس و تعمیر از شبکه خارج کرد، بدون اینکه لطمه ای به عملکرد سایرین وارد شود. با استفاده از ابزار واسط مبدل سیگنالهای فشا(3 to 15 ps ) و جریان ( 4تا 20 میلی آمپر ) به سیگنالهای فیلد باس ، امکان مدرنیزه کردن با تکنولوژی فیلد باس وحفظ قطعات سنتی میسر است. به کمک این ابزار واسط صرفه جویی های قابل ملاحظه ای در مدرنیزه کردن مجموعه حاصل می شود.

گفتیم که برای ساخت فیلد باس از شبکه های کامپیوتری محلی ایده گرفته شده است. اما تفاوتهایی هم بین این دو وجود دارد، از جمله اینکه نرخ انتقال اطلاعات چندان زیاد نیست لیکن داده ها باید در فواصل زمانی قابل پیش بینی ارسال شوند.

تهیه و تنظیم : احمد زینی جهرمی